Goda och nyttiga Paleorecept till Påsk

Dessa goda Paleobakverk är svingoda och passar perfekt att göra nu till påsken. Ät dessa istället för alla kilon godis man vanligtvis trycker i sig. Jag lovar att ni kommer må bättre av dessa alternativen. Recepten nedan är direkt tagna från min sambos blogg idasbakning.blogg.se
 

Chokladbollar Paleo

15 mars 2016, 19:24
Nu är jag verkligen inne på paleo. Tänk att något så nyttigt ändå kan vara så gott och smaka sött. Hur bra är det inte? Har väl börjat förstå lite vad sambon pratar om verkar det som. Den här gången blev det chokladbollar.
 
Ingredienser: 
100 g urkärnade dadlar
2 msk kokosolja
1-2 msk kakao
0,5 dl havregryn
1 msk vatten
1-2 msk kallt kokat kaffe
1 dl kokos, att rulla bollarna i.
 
Gör så här:
Mixa alla ingredienser med en stavmixer eller matberedare till en slät smet. Gör till bollar. Rulla dem i kokos. Förvara sedan i kylskåp.
 
 
 

Chokladmuffins Paleo

14 mars 2016, 19:27
Som jag har skrivit i tidigare inlägg är inte sambon så förtjust i socker och annat "gift" för kroppen. Det blir ju lite tråkigt för mig, eftersom jag tycker om att baka och de mesta, eller ja.. i princip allt jag bakar, innehåller socker av någon form. Har försökt bli lite bättre och även baka något som sambon vill äta. Idag provde jag på mini paleomuffins. (De är faktiskt minimuffins, fast det var svårt att få det på bild). Inspiration hämtade jag
 
 
Ger ca 12-14 st minimuffins eller 8-10 st normalstora muffins.
Ingredienser:
150 g (ca 10-11 st) urkärnade dadlar
3 ägg
1,5 dl finmixade pumpakärnor
3 msk kokosolja
1 dl kakao
1 tsk bakpulver
En nypa salt
Hela pumpakärnor.
 
Gör så här:
 
Börja med att sätta ugnen på 200 grader. Mixa dadlarna och äggen med stavmixer eller matberedare. Blanda i resten av ingredienserna och mixa till en fin smet. Fördela smeten i muffinsformar och strö på nötterna Grädda mitt i ugnen, ca 10-12 min. De får gärna vara lite kladdiga i mitten.